Na začiatku by som rád upozornil na
to, že podobné skúsenosti so slobodou mám aj ja, avšak moja osobná skúsenosť nie
je hlavným dôvodom k napísaniu tejto témy. Na základe mnohých ohlasov
kolegov je téma tohto príspevku všeobecným problémom v rôznych častiach
Slovenska. Teda tento článok nie je iba o mne, ale je prierezom
komunikácií, ktoré vediem s učiteľmi, ktorí sa ku mne hlásia
z dôvodu, že sa stotožňujú s mojimi textovými postrehmi.
Možno niekoho prekvapím tým, že
poviem, že sloboda v školstve existuje. A nie je to nástupom nového ministra
školstva. Mám na mysli slobodu vo vyučovaní. Nepostrehol som nejaké ponosy na
to, že nám niekto bráni vyučovať, vychovávať alebo zasahuje do učiteľovej
odbornosti. Isto, máme štátny vzdelávací program, ktorý predpisuje istý rozsah
obsahu a kompetencií. Nemôžeme požadovať jeho absolútne zrušenie, keďže
som presvedčený, a nikto ma nepresvedčí o opaku, že máme istý vzdelávací
obsah, ktorý si občan krajiny musí osvojiť aj v rámci rôznych sociálnych,
kultúrnych, historických či iných aspektov spoločnosti, v ktorej žijeme.
Zmena osnov na svojvôľu nie je slobodou. Napriek nutnosti odučiť istý
vzdelávací obsah a napriek tomu, že ŠVP nie je ideálny, máme obrovskú
slobodu v tom, ako vyučovať, čo žiakom odovzdať, ako naplniť čas
v rámci mikropriestoru vyučovacej hodiny. Možno aj preto, že sa
v škole rieši predovšetkým kapitál, politika či byrokracia, sa málokedy
stáva, že sa zasahuje do tohto typu slobody. Isto, môže k tomu pristúpiť
inšpekcia či riaditeľ. No i v prípade ich námietok má mať učiteľ
kompetenciu obhájiť si svoje pôsobenie (ak je obhájiteľné). Je pravdou, že
mnohí kolegovia túto slobodu využívajú na zahltenie žiakov encyklopedickými
poznatkami, nepotrebnými informáciami a nudnými monológmi, čo je
v dobe explózie informačných prameňov výrazným anachronizmom. Avšak
neexistuje opatrenie, ako by sme takýto prístup učiteľov obmedzili. Lebo je to skôr
téma kvality učiteľov, ich uvedomelosti, diskurzívneho pohľadu či ich vnímania
súčasnej doby, jej potrieb a táto stránka sa reformuje inými spôsobmi. Ja
sa však ako učiteľ cítim vo svojom vyučovaní slobodný, pripravený obhájiť si
svoje postupy. Zároveň hľadám tú správnu logistiku, aby som so žiakmi
rozširoval vyučovanie svojho predmetu o prax, život a súvislosti –
robím to tak prirodzene 20 rokov, vraj sa to volá reforma... Preto logicky
očakávam, že sa nastaví ŠVP tak, aby konečne napĺňal požiadavky doby, čo však
neznamená, že sa škola zmení na tábor. Som veľmi rád, že aj pán minister
častejšie hovorí o reforme obsahu, i keď sa obávam, v čích
rukách bude. No verím v zmenu. Opakujem, vo vyučovaní a výchove žiakov sa cítim
slobodný. Teším sa aj prvej lastovičke – zámeru otvoriť a otvárať trh
s učebnicami. (Verím však, že doložky k učebniciam, na ktorých
minister trvá, nebudú získavané opäť demotivujúcim, zaujatým procesom, kde budú
rozhodovať známosti.)
Iné je to so slobodou
inštituciálnou. Pán minister sa v čase protiepidemických riešení neraz
vyjadril, že dal samosprávam, resp. riaditeľom škôl slobodu. Tu sa však obávam,
že na takúto slobodu nie sú pripravení. Ak ministerstvo vypracuje nejaké
smernice, metodiky a ich aplikácia sa prenesie na samosprávy, nie vždy je
to správne, hoci decentralizácia sa javí byť dobrým spôsobom riadenia štátu.
Avšak boli sme často svedkami čachrov zriaďovateľov, nútenia učiteľov do aktov,
ktoré sú v rozpore so zákonom, krátenia financovania, zasahovania do
riadenia školy a pod. Mohol by som prednášať o tom, čo si niektorí
zriaďovatelia, ale aj riaditelia vymysleli, len aby ušetrili. A to sa
potom odráža aj na nálade a postavení učiteľa, na jeho slobode, ale neraz
to schytá aj riaditeľ, ktorý musí počúvať svojho primátora, starostu,
poslancov, keďže je od nich závislý napriek tomu, že sú školy právnym a
apolitickým subjektom. Takže v tomto stave sa tešiť, že sa dala sloboda
obciam, je veľmi nešťastné. Riešenie nie je také zložité, ako to hovoria
politici. Riešenia sú zložité vtedy, ak je pri nich kopa záujmov, ktoré sa
stali za roky podivných vlád priam neprekonateľnými. Akoby bola škola firma, na
ktorej sa dá dobre nabaliť, tak sa o ňu niektoré organizácie bijú. Najdôležitejšou
zmenou musí byť čo najrýchlejšie zjednotenie financovania škôl. Je neprípustné,
aby škola či školské zariadenia boli financované rôznymi cestami, ktoré sú také
neprehľadné, že sa únikom nečudujem. Všetky školy a školské zariadenia sa
venujú deťom a mládeži a akékoľvek čachre sa prejavia práve na nich.
Typickým príkladom sú materské školy, ktoré sú doslova rukojemníkmi
financovania obcí, hoci sú veľmi dôležitým predstupňom nástupu do základných
škôl. Viem si predstaviť, že v rámci normatívu by sa presunula obciam istá
časť na prevádzku budov. Viem si predstaviť, že by obec mohla zasahovať do
školského vzdelávacieho programu, aby sa v ňom odzrkadlili aj jej
tradície, história a pod. Viem si predstaviť spoluprácu obce so školou v rámci
usporiadavania kultúrnych podujatí. Avšak do odmeňovania, platov či do výbavy
školy by obec, ktorá neraz nemá školských odborníkov, zasahovať nemala. Kým
nebude centrálne financovanie, sloboda zamestnancov školy nebude, bude jedine
sloboda zriaďovateľov a riaditeľov, ktorí neraz konajú tak ako konajú,
lebo sú pripravení o slobodu riadenia, keďže sú závislí od svojej obce. K tomuto
by som ešte pripojil, že je potrebné, aby ministerstvo niektoré nariadenia dalo
centrálne a nie tak, že ich nechajú rozvíjať a nadinterpretovať obciam
a riaditeľom. Lebo sme svedkami obrovského zneužívania. Príkladom boli
opatrenia proti epidémii, ktoré si niektorí zriaďovatelia vysvetlili účelovo.
Nejde mi o centralizáciu riadenia. Ale v samosprávach necitlivých ku
školstvu je potrebné presadiť autoritu ministerstva. Lebo učitelia, ak by sa
bránili, ohrozí to ich zamestnanie a neraz aj povesť. Otázkou je aj to, či
sa vôbec dá brániť voči obci či riaditeľovi školy. Isté však je, že ak riaditeľ
nebude pod tlakom neslobody, bude sa rozhodovať slobodnejšie = ľudskejšie.
Sloboda rozhodne nebude, ani kým sa
nezmení zákon o voľbe riaditeľov škôl tak, aby sa vo výberovom konaní
postupovalo verejne, transparentne, odborne a apoliticky. Prečo sa asi
nová vláda snaží o otvorenosť výberových procesov? Lebo my zo školstva
najlepšie vieme, ako sa volia riaditelia, ako sa presadzujú osobné záujmy
a ako sa vo voľbách nedbá o obsah prezentácie kandidátov, keďže je
všetko utajované. Neviem, či by som vedel načrtnúť správny model fungovania
rady školy, ale je nanajvýš podivné, že v rade školy môže byť až osem
laikov, ktorí síce môžu poznať školy z vlastnej skúsenosti, no nevyznajú
sa v jej štruktúre, v školskej legislatíve, v ekonomike, v personalistike
a pod. Je divné to, že sa o kandidátoch členovia rady dozvedia krátky
čas pred ich prezentáciou na výberovom konaní. Čudujem sa, že je rade školy
dovolené vylúčiť z výberového konania verejnosť. Je neprípustné, že
kandidáti majú zväčša 10-15 minút na svoju prezentáciu o riadení školy,
ktoré bude trvať 5 rokov a zasiahne množstvo ľudí. Je nedemokratické, že
sa ku kandidátom nesmie vyjadriť komunita školy, aj preto, že sa ich mena taja.
Je škodlivé, že rada školy si môže zvoliť tajné hlasovanie, čo už spravilo
bordel v nejednom hlasovaní.
Načrtnuté zvrátenosti vám isto
prezradia, aká je obrovská šírka presadzovania osobných záujmov. Navyše,
jednotliví členovia rady školy sa nemusia s nikým radiť, môžu voliť podľa
seba alebo podľa toho, čo je pre nich výhodné. Alebo sa riadia iba na základe
sympatie, oblečenia, mimiky a pod. A v takomto stave sú rukojemníkmi
riaditelia, a tým aj učitelia. Pokojne sa môže stať to, že riaditeľom sa
stane niekto, kto školu nepozná a má len šťastie, že pozná časť rady školy
alebo dobre vyzerá. Ak sa toto prvotne nevyrieši, bude sloboda škôl
marketingový ťah alebo slovom bez významu.
A snáď posledným klincom do
slobody škôl je inšpekcia. Áno, som zaujatý, viem, ale viem aj od skúseností
kolegov, aká je táto inštitúcia dvojtvárna a šikanózna. Istá časť učiteľov
síce vraví, že má dobré skúsenosti s inšpekciou. Ďalšia časť však pravý
opak. A je tu ešte jedna časť, kam aj ja patrím, že zásahy inšpekcie sú
účelové. Takto inšpekcia fungovať nemôže. Tak, že sa v nej stretávajú dva absolútne
krajné póly. Paradoxne, ja verím v opodstatnenosť inšpekcie, nezrušil by
som ju, ale to, čo vyvádza posledných 5 rokov, je ďaleko za slobodou školy, ba
dovolím si povedať, že ďaleko za odbornosťou. Ak však inšpekcia funguje
spôsobom čo škola, to iný prístup k jej hodnoteniu, tak ide o zlé vedenie
tohto úradu. Problémom je aj to, že často táto skostnatená inštitúcia nerieši
ozaj závažné problémy, ktoré ohrozujú učiteľa, ba žiaka. A to, že sa
neviete domôcť opravného prostriedku voči zápisu z inšpekcie, je snáď socialistický
relikt. Ak bude takto inšpekcia fungovať ďalej, neutrpí tým len sloboda, ale aj
solidarita so školstvom. Preto pevne verím, že zmeny v jej fungovaní sa
prejavia čo najrýchlejšie, dá sa to. Ale nie prostredníctvom zabetónovaných ľudí.
Ak k tomu nedôjde, riaditelia budú konať pod vplyvom strachu
z odvolania, zápisu a vyvŕšia si to tak, že budú robiť už aj tlačivá
o dĺžke trvania pobytu na toalete.
Načrtol som vážne prekážky
v slobode škôl. O niektorých sa v novej vláde hovorí, o niektorých,
žiaľ, nie, hoci tvoria komplex kritérií slobody. Ja som zástanca konštruktívnej
slobody a verím, že aj pán minister neberie slobodu ako anarchiu. Ak sa
ňou však chce pýšiť, nesmie ju odovzdať starému systému, ale upraviť systém
tak, aby sa zo slobody nestala zbraň pre tých, ktorí majú iné hodnoty a najmä
úmysly.
PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * ZŠ s
MŠ, Riazanská 75, Bratislava * janpapuga@gmail.com FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo
učiteľov a priateľov vyučovania slovenčiny * FB skupina: Konštruktívna
školoveda - hľadanie strednej cesty * www . janpapuga . sk
0 komentárov:
Zverejnenie komentára