Kollárova problematická diplomová práca neprišla v
najlepšom čase. Je pre niektorých vhodnou rozbuškou, ktorá ohrozuje novú vládnu
koalíciu. Skúška jej slušnosti, ktorá sa požaduje, je ostro sledovaná
opozíciou, ktorá by rada zopakovala vládu gaunerov. Popravde, aj veľká časť
verejnosti očakáva aspoň triviálnu slušnosť. Neviem si predstaviť, ako to
napokon dopadne, aby Matovičova splnila očakávania, ktoré hlásala. Ale to je už
iná téma...
Do
istej miery sa dá s absolventom Kollárom súhlasiť. Práca mala vyhovujúce čísla
pri kontrole originality v nie dokonalom systéme overovania a napokon ju aj obhájil.
Aj s tými problematickými citáciami, ktoré si bežný akademik ľahko všimne. Práve
tie spôsobili obrovskú medializáciu, v niektorých aspektoch prehnanú, pretože
médiá potrebujú konflikt a rozpad vlády by ich dokonalo zamestnal aj počas
uhorkovej sezóny. Smola je to, že je Kollár ústavný činiteľ, výrazný a významný
politik a od takého sa veľa očakáva. Hoci sa roky tolerovali oveľa vážnejšie prejavy
bezočivého správania politikov a niektoré sa dodnes tolerujú: alkohol,
vulgárnosť, papalášizmus, spojenia s mafiou, mrhanie štátnymi financiami a veľa
iných. Treba si však uvedomiť, že kvalita, resp. rôzne podvody pri tvorbe i
obhajobe kvalifikačných prác sa ani zďaleka netýkajú iba politikov.
Pracoval
som na vysokej škole, spolupracoval som s fakultami, oponoval som práce, bol
som školiteľom a aj súkromne robím korekcie záverečných prác. Ozaj som sa pri
niektorých zapotil. Ťažko mi bolo pri niektorých si uvedomiť, že ide o
vysokoškolskú prácu. Ja som napísal tri kvalifikačné práce a v každej som
presiahol požadovaný rozsah vlastným vkladom, ale aj primeraným množstvom odborných
citácií. Považoval som totiž záverečnú prácu za bibliu poslednej fázy
vysokej školy a za dôležitý záver (vtedy ešte) náročného štúdia. Moji
školitelia si prácu dôkladne pozreli a chyby, na ktoré ma upozornili, som pred
záverečným zalomením práce samostatne odstránil. Nestalo sa, že by som mal
pocit, že moji vysokoškolskí učitelia prácu nepodrobili dôkladnej kontrole
napriek tomu, že podobných mnohostranových prác majú desiatky. Sotva si viem
predstaviť situáciu, že by mi dankovská alebo kollárovská práca v kontexte
môjho štúdia len tak prešla. Asi to bolo školou, ktorej záležalo na kvalite
katedry. Ako posudzovateľ záverečných prác som mal našťastie voľnú ruku pri
hodnotení. Ale pred udelením odmietavého verdiktu som študentovi poradil, ako
prácu zlepšiť. Teda ak nebola úplne zlá. Neexistovalo, že prižmúrim oči. Ono,
aj keby práca vykazovala nízku kvalitu, vysokoškolské štúdium je spravodlivé v
tom, že jestvujú opravné termíny, preto odmietnutie práce, resp. jej nedostatočné
hodnotenie nemusí byť fatálne. Aj pri prepadnutí práce spolupráca školiteľa i
študenta môže viesť k žiadaným nápravám. Ale táto spolupráca musí byť, a nie
formálna. Pravdou je, že raz som zažil, že mi bolo povedané, že študentka musí
prejsť napriek tomu, že jej práca bola hanbou vysokoškolského študijného
programu. A to sa deje často.
Pre
uvedené dôvody je otázkou, či sú vinní iba študenti (bez ohľadu na ich
postavenie), ktorým prejde zlá práca. Na obhajobu sa ustanovuje komisia
odborníkov, ktorých úlohou je zastupovať záujmy odbornej vysokoškolskej obce a
česť školy, majú dôkladne poznať obhajovanú prácu, spraviť všetky kroky, aby
mala aspoň minimálnu kvalitu a ich povinnosťou je objektívne a nezávisle ju ohodnotiť.
Keby to tak bolo, tak by sme teraz nemali problém. Ale tak, ako sa v rôznych
iných typoch komisií tváriacich sa vysoko fundovane dá podvádzať, je to možné
aj v komisiách pre obhajobu. Ak si to spojíme s tým, že mnohým pochybným
vysokým školám ide o zisk, kvantitu, tak tu máme mnoho absolventov s titulom za
nekvalitné záverečné práce. Je zvláštne aj to, že tu máme autorský zákon, ktorý
by sa dal aplikovať. Ak si na školskej akadémii zaspievame autorský text, už je
problém. Prečo sa neuplatňuje na plagiátorov? V zahraničných vysokoškolských
systémoch je kopírovanie autorských prác bez uvedenia zdroja veľmi veľkým
problémom, sankcionuje sa. Slovensko však takú kultúru nemá. A vôbec je nám
blízke obchádzanie, ba ignorovanie zákonov, aj tých dobrých.
Ďalšou
Kollárovou pravdou je, že zákon študijné obštrukcie umožňuje, teda, že zákon
bol dodržaný. Nemáme zákon na takých študentov a vysokoškolských učiteľov,
ktorí by ihneď riešil nečestné či neodborné konanie napr. odňatím titulu,
zákazom učiteľa pôsobiť v komisii a pod. (Ešte by sa ozvali hlasy o zásahu do
akademickej slobody.) Dozaista to je účelové zanedbanie, keďže sa zrejme dozvieme
ešte o veľa nekorektných záverečných prácach politikov, iných osobností či
úradníkov, ktorých prinútili, aby mali vysokú školu, hoci ju nepotrebujú. Ja
len dúfam, že dianie z posledných dní bude silnou motiváciou tvrdo zasiahnuť
legislatívou do fungovania nekvalitných vysokých škôl. Často sa rýpe do
regionálneho školstva a tam, keď sa niečo objaví, expresne sa napíše zákon
(napr. zákon o odpisoch z registra trestov). Verím, že podobnú expresnosť
zažijeme aj pri riešení problematických vysokých škôl.
Ale
je tu aj iný aspekt, prečo dochádza k zlyhávaniam. Je ním dlhodobá degradácia
vzdelávania od najnižšieho stupňa. Plne rešpektujem empatický pedagogický
prístup k žiakom, ktorého motiváciou je pomôcť žiakom, povzbudiť ich, podať pomocnú
ruku. No vo všeobecnosti sa latka kvalitného vzdelávania zosunula veľmi nízko.
Učíme sa za žiakov; známkujeme ich, aby sa nezosypali, ba sú prúdy, ktoré chcú
zrušiť hodnotenie, aby boli deti „šťastné“; snažíme sa, aby zažili iba úspech; trápime
sa nad hodnotením namiesto žiakov; nedostatočnú radšej nepoužívame; prijmeme
každého na strednú školu, nech aj na ňu nemá; obávame sa zadať domácu úlohu; na
maturite, ale aj pri bežnom skúšaní prižmurujeme oči, len aby skúšaný prešiel
či dostal dobrú známku; na vysokej škole sa rušia prijímačky; legislatíva je
nastavená tak, že každý môže získať maturitu, vysokoškolský diplom, nech sú aj
jeho výsledky úbohé; pomáhame deťom dostať sa na danú métu cez známosti alebo „sponzorský
dar“; testy majú podoby komiksu, nie dôkladného overenia vedomostí; mažú sa z
osnov akékoľvek poznatky, ktoré by mohli zaťažiť žiakov a pod. A potom chceme,
aby žiaci zrazu vynaložili námahu a napísali samostatne kvalifikačnú prácu
hodnú jadrového fyzika, hoci aj pri nej sa pomáha a zľahčuje. Zároveň všade
vidíme, že sa pravidla porušujú a zďaleka už ani vo svete dospelých nejde o
vzdelávanie, ale o papier, ktorý nehovorí o schopnostiach. Napr. podľa mňa
veľmi dôležité školenia o BOZP sa namiesto riadnej skúšky po ňom vyhodnocujú
hromadne, že všetci vyhoveli a potvrdí sa to podpisom. Len si predstavte, že by
tak školili záchranárov. Alebo, zúčastnil som sa školenia o prvej pomoci, kde
školiteľka na záverečnom teste hovorila správne odpovede. My sami si vyžadujeme
ústupky, len aby sme sa nemuseli učiť. Neraz som počul aj na pedagogickom
školení - A to sa fakt musíme naučiť? A to všetko žiaci vnímajú. Že všetko je o
papieroch, o známosti, o podvádzaní, o hľadaní ľahšej cesty, nie o preukázaní
skutočných vedomostí a schopností.
Takže
Kollárov, ale aj Dankov prípad, teraz bez politického pohľadu, je len dôsledkom
katastrofálneho zanedbania školstva, v ktorom sa získanie vzdelania rovná
nákupu v hypermarkete. Tituly sa degradovali, ponechali sa trhu, neuvedomujúc
si, že trh v oblasti vzdelávania je iba teoretickou hypotézou. Vzdelanie je
hodnota, nie tovar. Toto všetko poškodzuje aj meno veľmi dobrých vysokých škôl,
ktorých máme na Slovensku dosť. Môžeme sa teraz pustiť do lustrácie prác absolventov
podivných vysokých škôl. To však nič nemení na tom, že isté školy tak fungujú,
môžu fungovať a pokojne si rozdávajú tituly naďalej. A všetko v súlade s
bezzubým zákonom. Na titul, aj ten ťažko získaný, sa pozerá ako na kúpený. Už
len veriť, že v medicíne si na udelenie titulov dávajú pozor...
Ako
som však uviedol vyššie, degradácia vzdelávania sa začína oveľa skôr, a ak sa
toto nezmení, je prirodzené, že sa budú tolerovať rôzne machinácie vo
vzdelávaní. A to nepomôže ani budúcej generácii, ani nám, ktorých bude budúca
generácia riadiť. Ak už nás neriadi...
PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo
učiteľov a priateľov vyučovania slovenčiny * FB skupina: Konštruktívna
školoveda - hľadanie strednej cesty * www . janpapuga . sk
28. 6. 2020
We can inform this by the high quality listing of names bringing video games to the table here. Pokies from the likes of NetEnt and Play ‘n GO are one a part of} issues, however the live on line casino choice particularly impresses us. There isn't any dedicated 빅카지노 mobile app for Jackpot City, however we discovered that the mobile site performs pretty properly. You can play most of the video games there, {as properly as|in addition to} deposit and withdraw your money. Malta recognized as|is called|is named} one of many strictest playing jurisdictions which have at all times been contemplating players' security as a top precedence.
OdpovedaťOdstrániť