Fakt nechcem vyznieť ako oportunista či ako
protivník niekoľkotýždňového ministra školstva. Keby som bol negativista, už
dávno nie som v školstve. A minister má ešte čas. Každému som dal (sme dali) doposiaľ
šancu, no sklamali. Nechcem, aby nový minister dopadol rovnako. Tak mi dovoľte
ešte pár slov k tomu nápadu založenia letných škôl. I keď je to ako strieľať do
vzduchu. Ale možno sa moje slová k niekomu vplyvnému dostanú...
Cieľ
dobrovoľnej letnej „školy“ mi uniká. Je pekné, že k tomu vypracujú metodiku,
akoby sme neboli svojprávni. Ale už sám koncept je zlý. Letná škola sa spája s
dovzdelávaním žiakov, preto sa nazýva škola. Isto, aj výchova k nej patrí,
najmä na základných školách. Ale počítať s akýmkoľvek vzdelávaním založeným na
dobrovoľnom chodení žiakov do školy, je nezmysel. Pripomína mi to tie
„vzdelávacie“ relácie, čo vysielajú ráno pre obmedzenú vrstvu detí na
verejnoprávnej televízii ráno, mysliac si, že zachraňujú vyučovanie. Isto,
pobyt detí v škole ako ekonomické opatrenie je efektívne. Ak budú môcť rodičia
zadarmo odložiť deti v škole, môžu ísť do práce. Ale je to vlastne zadarmo? Ak
sú žiaci v škole, musí byť v budove niekto z vedenia, prevádzkoví pracovníci,
kuchárky a napokon vyučujúci/opatrujúci pedagógovia. Nečerpajú sa dovolenky.
Zároveň musia chrániť seba a striedať sa v práci, keďže pri menšom počte detí
toľko zamestnancov nepotrebujeme. Zmena organizácie práce a rôzne okolnosti
okolo toho si zase vyžiada kopec papierov. Školy sú ďalej zvyknuté cez
prázdniny šetriť. Najmä v tejto situácii. Avšak ak by aj pár žiakov prišlo,
škola funguje ako počas celého roka. Energie, voda, smeti, upratovanie,
ochranné prostriedky a pod.
V
súčasnosti vyučujeme dištančne, čo je ozaj ťažšie ako priame vyučovanie. Iba
pedagógovia bez pudu sebazáchovy budú vyučovať cez leto. A zrejme za bežný
plat. Môžu vyučovať síce tí, ktorým sa vraj nedá zadeliť práca na doma, ale
opäť to nebude učenie sa, o ktoré sa politici boja. Okrem toho byť v horúčave
poväčšine v zastaraných budovách bez klimatizácie je utrpením už v máji, v
júni. Isto, dá sa učiť vonku. Ale nie neustále, aj tam pečie slnko. Okrem toho,
ak chceme učiť vonku, musí tam byť primerané sedenie, stôl na prácu, tieniaca
clona, pravidelný pitný režim a sústavný dozor vyučujúcich. A čo ak sa zo školy
s menším areálom prihlási na letnú „školu“ sto žiakov. V situácii, keď bude
menej peňazí, porastú náklady na letný pobyt, ktorý sa tvári ako „škola“.
Letná
škola je dobrý inštitút, no ten slovenský variant je mimo jeho poslania. Okrem
toho sa zvažuje otvorenie škôl, tak snáď ani nebude treba chodiť aj v lete do
školy. Chápem, že tu všetci vo vládach chcú byť pekní, ale dobrovoľná letná
škola je to isté ako dobrovoľná karanténa.
Aké
je riešenie? Jednak opakujem, že vôbec nič sa nestane, ak sa deti nebudú
vzdelávať v škole. Zredukovalo sa učivo, pracuje sa dištančne, žiaci sa budú
prijímať na základe známok z predchádzajúcich polrokov. Isto, rodičia potrebujú
chodiť do práce a potrebuje to naša ekonomika. Ale to by sa dalo vyriešiť iba otvorením
všetkých škôl, do čoho politici nepôjdu. Obávam sa, že aj keby sa dobrovoľne
mohlo chodiť do škôl, rodičia pod vplyvom hysterických politikov a médií sa
budú báť dať deti tam. A vzdelávanie na základe dobrovoľnosti nepredíde tomu,
že v septembri sa aj tak bude musieť učivo opakovať a doberať.
Určite
by bolo účelné v rámci ekonomiky pustiť deti do školy a venovať sa viac
výchovným aktivitám, nie vzdelávaniu v zmysle preberania tém štátneho
vzdelávacieho programu. Ale nech sa nestanovia pravidlá tak, že škola by musela
mať tvar Národnej banky a počet zamestnancov by sa musel zdvojnásobiť. Nech si
potemkinovskými pravidlami nemyslia, že osadenstvo školy bude poldňa dozerať na
dvojmetrové odstupy. Nedá sa to. Dosť bolo traumatizácie škôl
nerealizovateľnými pravidlami.
No
a letná „škola“? Ak má byť podľa predstáv nášho ministra, nech to pomenuje ako
denný tábor, odstráni (dočasne) byrokratické prekážky v jeho organizovaní a usmerní
financie na organizáciu. 1 - 3 týždne by
určite veľa škôl vedelo zorganizovať denný tábor (možno aj s pomocou študentov
pedagogiky, ktorí by si to mohli zarátať do praxe). Mnohé školy to aj robia,
stačí stavať na ich skúsenosti. Pomenujme to, že kvôli ekonomike potrebujeme,
aby toto leto škola bola aj voľnočasovým útvarom. Len to neskrývajme pod
termínom letná škola.
Už
som uviedol inde, že doháňanie učiva sa týka minima predmetov - matematika,
fyzika, cudzí jazyk. Nie je na to potrebný obrovský časový priestor na
dohnanie. Kto to tvrdí, ani netuší, akú logistiku času sa už učitelia uplatňujú.
A ak by sa ozaj niečo nedalo, tak čo tak dať pár pracovných sobôt na jeseň? Možno
tie by boli dobrovoľné. Kto by neprišiel, doučí sa sám. Žiaľ, asi to u
liberálne mysliacich zase navodí príkazy a socializmus. V tom prípade ako
alternatívu dovoliť dočasne zdvihnúť o 1 - 3 hodiny týždennú dotáciu vyučovacích
hodín pre jednotlivé ročníky. A netreba k tomu kopec papierov. Učiteľom by sa
zaplatili nadčasy, príp. práce cez víkend a hotovo. Opakujem však, že sa vôbec
nič nestane, ak sa deti istý čas neučia v škole. Milí politici, učitelia
poznajú množstvo literatúry o tom, ako sa nastupuje do riadneho vyučovania po
prázdninách či už dlhších, či kratších.
O
mnohých veciach sa dá ešte diskutovať a sám sa rád nechám poučiť. No opäť sa mi
vracia pocit, že sa koná s inými zámermi (lobbingom), len nie z pohľadu praxe,
ktorá je síce zložitá, ale vie ponúknuť prijateľnú cestu. A mal by asi prestať
zvyk váľať všetko na školy po tom, do akého stavu ich vlády dostali, a
spoliehať sa, že veď vydržia a všetky problémy vyplývajúce zo zlých rozhodnutí
znesú.
Link na článok na ktorý nadväzujem: http://janpapuga.sk/junova-skola-a-letna-skola/
0 komentárov:
Zverejnenie komentára