Ako riaditeľ
som sa po nástupe zamýšľal nad bezpečnosťou detí v škole. Nebolo mi treba to
diktovať, situácie ohrozenia bezpečnosti detí som si vedel predstaviť aj pred
tragédiou vo Vrútkach, ľudia sú dnes všelijakí. Zároveň som však uvažoval, ako
zachovať školu dostatočne otvorenú, lebo je inštitúciou, ktorá má byť aj priateľská
a kooperatívna. Zložitá situácia. Zároveň si treba uvedomiť, že bežná škola
nemá financie na bezpečnostné opatrenia, bezpečnosť detí je v súčasnom školstve
nadštandardom, hoci potenciálne riziká sú všeobecne známe. Neraz sa stáva,
napr., že do školy prenikne cudzí a okradne deti, zamestnancov. Pri znižovaní
rizík som teda postupoval krok po kroku v závislosti od financií, hoci
bezpečnosť školy by mala byť okamžitá. Vylepšili sme a rozšírili kamerový
systém, vďaka ktorému sme predišli mnohým problémom, dokonca si policajti chodili
vyžadovať naše záznamy. Zaviedli sme to, že do školy sa dostal iba ten, čo mal elektronický
čip. Isto, najlepší by bol turniket, avšak to mi financie neumožnili. Čipy sme
dali aj rodičom, keďže si vyzdvihovali deti po ŠKD. Dvere sa po elektronickom
otvorení (aktivovanom čipom) zatvorili, teda nikto sa bez čipu nemal šancu
dostať dnu, teda ak by ho niekto s čipom nevpustil (preto je lepší turniket). Nedostal
by sa dnu, ani keby rozbil sklenú výplň elektronických dverí, pretože z oboch
strán je guľové kovanie. Ako riaditeľ som cez kameru videl, keby sa dialo niečo
neštandardné. Pravdou je, že v prípade ohrozenia by sme mohli zasiahnuť iba ako
laici, vlastným telom (ako pán učiteľ z Vrútok), teda ohroziť svoj život, keďže
škola nemá žiadne zbrane. To chce istú mieru obety, ktorá naozaj pre rôzne osobné
okolnosti nemusí byť každému blízka. Tu by ozaj stálo za zamyslenie, či by školy
nemali mať povinnosť zamestnať príslušníka bezpečnostnej služby, na čo v súčasnosti
nie sú peniaze (samozrejme, s financovaním štátu!). Pri šikovnom nastavení jeho
pracovnej náplne a profilu by sa dal takýto človek využívať aj ako asistent cez
prestávky alebo ako človek, čo pomôže pri problémových deťoch či rodičoch, čo
by ocenili školy s komunitami asociálov.
Vrátnice by
vniknutiu do školy sotva zabránili. Väčšinou sú v nich upratovačky, učiteľky,
ženy, aktivační pracovníci, no obávam sa, že prieniku agresora by nemusel
zabrániť ani neozbrojený fyzicky zdatnejší človek. Inak by to vyzeralo s
profesionálnym SBS-károm, čo by bolo najlepšie riešenie. Otázkou je, čo povie štát,
keďže financie...
Musím však
byť krutým realistom a priznať, že narušenie školy votrelcom, agresorom,
zlodejom sa dá síce eliminovať, nie však vylúčiť. Sú známe desiatky prípadov, v
ktorých prenikol votrelec a ublížil ľuďom v inštitúciách s oveľa lepšími bezpečnostnými
systémami ako v školách, ba s rozvetvenou bezpečnostnou službou. Prieniky do
budovy sú možné viacerými cestami, a to sa nedá len tak ustriehnuť. Ľudia, čo
ubližujú, majú rôzne motivácie, a keď sa im to v hlave pomieša, sú vedení
snahou ublížiť za každú cenu. A nie iba v školách, na ktoré sa teraz upiera
pozornosť, aby sa hermetickým spôsobom zabránilo preniknúť dnu. Škola však nie
je bankový trezor, ale centrom ľudí. Veľmi nerád by som bol, aby sa v rámci
medializovaných opatrení napr. zakázal vstup rodičov do škôl. Aby sa začali
vracať mreže na okná. Aby sme sa obávali každého cudzieho človeka, ktorý prejde
popred školu. Škola je humanizmus. A doba je riziková, nevieme kedy a kde sa
môže niečo stať. Zároveň však chceme žiť, pohybovať sa, komunikovať.
Keď sa stala
tragédia vo Vrútkach, mal som tušenie, že vina sa bude hľadať aj v škole.
Páchateľ mal údajne v školskom veku problémy so šikanou. Isto cítite tú skratku
medzi zločinom a vinou školy, ktorá priam navádza na prehodenie viny. A už sa
aj o tom píše, čo ma mrzí, keďže sa zase vrhá tieň na školy, ktoré už melú z
posledného a stoja na tých stovkách učiteľov, čo stále veria a snažia sa svojou
prácou odstraňovať chyby nekompetentnej školskej politiky.
Šikana je
veľmi zlá, nie vždy sa dá vo veľkej škole odhaliť, najmä ak obeť mlčí. Môže zásadne
a negatívne ovplyvniť celý život. Ale nedeje sa len v škole! Deti i dospelí sú
často pod jej tlakom mimo školy, na ihrisku, dokonca v mieste bydliska, v
letnom tábore (ktorí navyše nevedú odborníci), v práci, na bežnej ulici, v
komunikácii úradmi, zo strany politiky, ale aj v rodine. Veľmi pochybujem, že
ak je niekto šikanovaný v škole, že sa mu niečo podobné nedeje mimo nej. Okrem
toho, veľa ľudí zažívajúcich šikanu nedospejú k fatálnym činom, vyhľadajú
pomoc. Ak sa niekto uchýli k fyzickému útoku bez vonkajšej príčiny, dovolil by
som si pochybovať, že by sa tak nestalo, keby aj škola odhalila šikanu obete a
riešila ju hoci denne. Avšak to je ideálny stav, keďže škola nemá odborníkov na
šikanu, najmä na takú, ktorá by mohla mať negatívne dôsledky. Akokoľvek
vyškolený učiteľ nemá možnosť účinne a už vôbec nie odborne pomôcť zranenej
duši, navyše, nemá priestor na každodennú intervenciu. Väčšina škôl nemá
psychológov, hoci sa domnievam, že obeť by mala mať v mnohých prípadoch až
psychiatrickú pomoc. Školy sa spoliehajú na pedagogicko-psychologické centrá,
no tie sú také vyťažené, že ak objavíme obeť šikanovania dnes, tak odborná
pomoc sa mu dostane minimálne o mesiac. A netreba zabudnúť na to, že sme nútení
pracovať v preplnených triedach, ak chceme mať aspoň minimum peňazí napr. na
tie kamery. Preto prijímame každého a možnosť individuálnejšej práce je
minimálna.
Takže hádzať
vinu na školu je nekompetentným zjednodušovaním.
Za také považujem aj to, keď sa hľadí len na zlepšenie bezpečnostných opatrení alebo na ďalšie preškolenie učiteľov namiesto rýchleho a dostatočného personálneho zabezpečenia škôl odborníkmi. Malo by sa hlavne pozrieť na systém, ktorý produkuje ľudí s nebezpečnými zámermi, przní deti, verejne prezentuje negatívne typy správania ako spôsoby riešenia (pozri parlamenty). Nie riešiť problémy nejakými smernicami a školeniami, aby si kompetentní mohli povedať, že sme spravili všetko pre bezpečnosť.
Za také považujem aj to, keď sa hľadí len na zlepšenie bezpečnostných opatrení alebo na ďalšie preškolenie učiteľov namiesto rýchleho a dostatočného personálneho zabezpečenia škôl odborníkmi. Malo by sa hlavne pozrieť na systém, ktorý produkuje ľudí s nebezpečnými zámermi, przní deti, verejne prezentuje negatívne typy správania ako spôsoby riešenia (pozri parlamenty). Nie riešiť problémy nejakými smernicami a školeniami, aby si kompetentní mohli povedať, že sme spravili všetko pre bezpečnosť.
Teda
vinníkom nie je škola, ale spoločnosť. Na jazyku mám prívlastok politická
spoločnosť, ktorá sa zobudí vtedy, keď je neskoro a vytvára si marketing na
tom, ako zrazu promptne reaguje na dôsledky ich nečinnosti, pred ktorými
učitelia, ale aj mnohí odborníci roky varujú. Zatiaľ verím, že v novej vláde sa
konečne prestanú stavať potemkinovské dediny.
PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo
učiteľov a priateľov vyučovania slovenčiny * FB skupina: Konštruktívna
školoveda - hľadanie strednej cesty * www . janpapuga . sk
14. 6. 2020
0 komentárov:
Zverejnenie komentára