Vážení
kolegovia!
V týchto dňoch sa na nás valí kritika vyplývajúca
z neúspešnosti slovenských žiakov v testovaní PISA. Chytili sa toho
všetky médiá, samozrejme, s cieľom „objektívneho“ zachytenia problému. Veď
kopnúť si do slovenského školstva je každý mesiac ľahšie, keďže je dlhodobo
zanedbávané, z čoho vyplývajú rôzne problémy. Načo by sa uverejňovali
pozitíva, na ktorých pracujeme na školách aj bez politicky pretláčanej reformy
už roky? To naše médiá (česť výnimkám) zaujíma iba okrajovo. Dnes je nosným
bodom spravodajstva škandál, kritika a zveličovanie. V dobe, keď ide
o čísla, v tomto prípade o sledovanosť/čítanosť, sa dobré správy
o školstve nehodia, nie sú zaujímavé. Spustila sa teda škandalózna,
tendenčná a opakujúca sa kritika výsledkov z testovania PISA. Zrazu sa
každý stal odborníkom na tému školstva s kompetenciou vytvárať predčasné
závery. Preto si dovolím zamyslieť sa v nasledujúcich riadkoch nad
problematikou testovania a vyjadriť tak vlastný názor na túto tému.
Osobne som odporcom plošného testovania, ktorého výsledkom
sú zatiaľ len čísla, škály, grafy a tabuľky. Môj názor možno nevychádza z
„exaktných“ a „objektívnych“ metodík testovania, lež z praxe obyčajného
stredoškolského učiteľa, ktorému napriek mnohým informáciám uniká cieľ
testovania (pozri ďalej). Napriek tomu som si pozrel vzorovo vypracovanú správu
z PISA, ktorú spracoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania
(ďalej NÚCEM). Po jej preštudovaní som si pomyslel jediné: testovanie robí
z individualít štatistiku. Výsledky mi pripomínali skôr volebné
preferencie, ktoré síce naznačujú tendencie, no nevypovedajú o realite.
V testovaní PISA sa overovala čitateľská, matematická
a prírodovedná gramotnosť 15-ročných žiakov. Výsledky boli jasné, dopadli
v neprospech Slovenska, konštatoval sa najhorší výsledok od zavedenia PISA
na Slovensku. Nepovažoval by som však výsledky našich žiakov jednoznačne za
výraz katastrofálnej situácie vo vzdelávaní, ako sa nám to pokúšajú vsugerovať
mnohé médiá, politici, ministerskí úradníci, komentátori, analytici či časť
odbornej verejnosti. Problém zlyhávania je oveľa širší a pokúsim sa ho
ozrejmiť.
Nedomnievam sa, že testované položky môžu byť odrazom
všeobecných vedomostí žiakov, ako o tom hovoria naši predstavitelia –
čiastkový výsledok sa mýli s hĺbkovou analýzou. V slovenskom
vzdelávacom systéme figuruje viac predmetov, ktoré by mohli/mali byť predmetom
testovania. Žiak je individualita. Čo ak vyniká práve v iných
oblastiach (umenie, dejepis, šport, astronómia a pod.)? Kto
stanovil, že dobrý žiak je ten, čo ovláda matematiku, prírodné vedy
a čítanie s porozumením? Prečo sa netestujú iné oblasti? Iné
predmety? Prečo sa netestuje tvorivosť, ktorá sa tak často spomína? Ak sa
chceme dopracovať k objektívnym výsledkom školstva, musia sa merať aj iné
predmety. Uvedomujem si, že sa nedá (alebo nechce) testovať všetko
a komplexný test by si vyžadoval financie a dôslednejšiu prípravu.
Mne ide iba o to, že je demagogické na základe výsledkov PISA posudzovať
kvalitu a úroveň vzdelávania na slovenských školách. Isto, výsledky
takéhoto testovania prinášajú závery pre určitú oblasť, ktoré naozaj môžu byť
relevantné, no nemôžu sa stať hlavným kritériom posudzovania celého školstva.
Pre mňa je dôveryhodnejšou spätnou väzbou práce môj žiak,
ktorý sa uplatní vo svojom odbore, ktorého napĺňa vybrané štúdium, ktorý sa po
štúdiu zamestná. A hoci nevyniká vo všetkých predmetoch, je dobrý
v tom, čo ho zaujíma, čo ovláda. Kto odmeria učiteľove/žiakove osobné
skúsenosti a úspechy zo školy a po nej? Kto odmeria reálne uplatnenie
žiakov v práci, v živote? Kto odmeria žiakove výsledky v odbore,
ktorému sa chce venovať? Nikto, lebo toto takýto test nemeria. Odporovalo
by to presnosti štatistík a práci s jednoliatou vzorkou respondentov.
Spomínané odmeria iba život.
Nie je nič horšie ako porovnávať školy rôznych štátov.
Každá krajina má iný systém vzdelávania, inú tradíciu, inú kultúru. Mám čoraz
väčší pocit, že Európa chce školstvo unifikovať a slovenské školstvo sa tomu
nebráni. Zabúda sa ale na kontext, v ktorom sa vzdeláva na Slovensku. Aké
podmienky má slovenský učiteľ a žiak u nás a aké
v zahraničí? Áno, aj túto problematiku otvorila PISA, čo je hádam
jedným z mála prínosov. Je na mieste porovnať sa so štátmi, kde si už
dávno uvedomili, že školstvo je nosnou zložkou štátu.
Slovenský učiteľ však nie je len majster svojho odboru, ale
stáva sa aj majstrom nemožného. Je autorom učebných textov, dozorcom,
administratívnym pracovníkom, tvorcom kurikula, vychovávateľom, mecenášom a
producentom (zháňa financie), charitou, objektom hnevu a zlosti
nespokojných, ba neraz sa stáva aj rodičom a priateľom. Supluje všetko, na čo
by mal dohliadať štát, ktorý mu navyše v pravidelných periódach kladie
prekážky pod nohy aj v podobe žalostných platových podmienok, ktoré ani
zďaleka nepreplatia jeho niekoľkonásobné funkcie, jeho poslanie.
Ani spoločnosť mu situáciu neuľahčuje – pokúša sa zvaliť vinu naňho za
všetko, čo v školstve nefunguje. Popri týchto nárokoch, kritikách,
absurdnostiach a demagógiách má učiteľ pripravovať žiakov na testy, ktoré
aj tak skonštatujú zlyhanie. Skutočne skvelá pracovná atmosféra! Akým právom
kritizujú školstvo tí, čo sú za jeho stav dlhodobo zodpovední? Akým právom nás
kritizujú médiá, ktoré sú zodpovedné za celkový úpadok kultúry, a tým aj
našej mládeže (neustálym propagovaním kultúry nevzdelanosti a amorálnosti)?
Netrápi ma, že sa zlá situácia v školstve negatívne prejavuje
v testovaniach PISA. Trápi ma to, že zlá situácia v školstve
neumožňuje rozvíjať oveľa dôležitejšie stránky žiackej osobnosti, než vyžadujú
testové položky PISA. Alebo ide aj o unifikáciu žiackych osobností?
Nemožno sa porovnávať s inými krajinami aj preto, že
u nás sa reforma realizuje opačne, ako by sa mala. Najprv sa zavádza
testovací nástroj až potom sa pripravujú podmienky na prípravu žiakov (i
učiteľov), aby uspeli. Tie sa do tohto dňa ani zďaleka nezavŕšili. Nedostatok
financií na materiálno-technické vybavenie škôl, presýtené štátne vzdelávacie
programy, malý priestor (nedostatok hodinovej dotácie) na rozvíjanie
testovaných a iných kompetencií, chýbajúce učebné texty, nedostatok
kvalitných metodických školení (platy schválne nespomínam) a pod. Myslíte
si, že s podobnými problémami bojujú aj krajiny, ktoré sú úspešnejšie
v testovaní? Kým sa nevyriešia načrtnuté problémy, nikdy nebudeme
vykazovať porovnateľné výsledky, ktoré od nás kompetentní požadujú napriek
tomu, že práve oni škrtia naše snahy vzdelávať žiakov diskutovaním
o problémoch namiesto ich riešenia. Najbližšie roky teda nie je šanca vyrovnať
sa ostatným krajinám vo výsledkoch PISA. Najmä nie vtedy, keď si každý minister
školstva bude prispôsobovať rezort na svoj obraz, jediným východiskom pre jeho
reformy budú iba výsledky testov a nepustí sa do komplexnej
a okamžitej reformy vzdelávania v súlade s tradíciami
slovenského vzdelávania.
V neposlednom rade na výsledky testovania má vplyv aj
rodinné a spoločenské zázemie žiaka. PISA testovala 15-ročných žiakov, teda
deviatakov základných škôl, resp. prvákov stredných škôl. Neoprávnená kritika
tak padá najmä do radov základných škôl. Ich situácia je však zložitejšia,
keďže sa v nich plní povinná školská dochádzka, a preto ich
navštevujú deti z rôznych oblastí a sociálnych podmienok, ktoré
výrazne určujú prístup k vzdelávaniu, k vnútornej motivácii a napokon
k výsledkom testov. O tom, že sa podmienky pre vzdelávanie zhoršujú
najmä pod vplyvom mimoškolského prostredia, ale aj pod vplyvom spoločnosti,
v ktorej sa preferuje povrchnosť, primitivita, nekultúrnosť a nevedomosť,
niet pochýb. K tomu prispievajú aj médiá, ktoré čoraz viac podliehajú
bulvarizácii, tým, že pravidelne propagujú amorálne reality šou a vulgárne
celebrity bohato honorované za „prácu“ bez akéhokoľvek zmyslu. Potom sa netreba
čudovať, že žiak demotivovaný takýmito vzormi stráca motiváciu vzdelávať sa,
zvyšovať svoju kvalifikáciu, nie ešte riešiť akýsi medzinárodný či iný test.
Treba spomenúť aj fakt, ktorý poznáme z monitorov alebo pilotných
testovaní, že mnohí žiaci - z nezáujmu, lenivosti či nevedomosti - ani neriešia
väčšinu položiek. Okrem toho mnoho detí pochádza zo sociálne znevýhodnených
rodín, teda úspešnosť v škole nie je ich prioritou. A tieto faktory
testovanie nezohľadňuje napriek tomu, že kríza rodiny i spoločnosti je
súčasným trendom. Škola nemôže byť za tieto javy zodpovedná, nedokáže bojovať
s takými silnými prototypmi správania žiakov, ktoré sú ozajstnou prekážkou
vo vyučovaní a v príprave žiakov na testovanie.
Testy teda škálujú žiakov iba na základe troch tematických
oblastí s ambíciou posudzovať kvalitu vzdelávania. Výsledkov z testovania
sa často chytia rôzni nezainteresovaní odborníci, komentátori, „nezávislé“
mimovládne organizácie a na ich základe sa konštatuje, že žiaci nie sú
pripravení na prax, na ďalšie vzdelávanie. Ani s týmto sa nedá súhlasiť.
Žiadne testovanie a ani príprava naň nepripraví žiaka na prax, neodmeria
mieru spôsobilosti na prax, najmä keď sa testujú iba čiastkové oblasti. Navyše,
v cieľovej skupine testovania (t. j. žiaci základných, príp. stredných
škôl) sa ešte o príprave na prax nedá hovoriť (a už vôbec nie
o uplatnení v budúcom zamestnaní). Žiaci v týchto ročníkoch sa
ešte len pripravujú na praktické predmety, ktoré nasledujú vo vyšších ročníkoch
stredných odborných škôl. Testy PISA sú najmä teoretické, aj keď čerpajú námety
z praxe a prepájajú ich s poznatkami v podobe prakticky sa
tváriacich zadaní a možností na výber odpovede. Praktická celoplošná
skúška však nejestvuje a práve tá by mala byť dôkazom ne-/pripravenosti
žiaka na prax, resp. na prepájanie teórie s praxou. Je veľmi ľahké
konštatovať na základe ojedinelých prípadov, že žiaci nie sú pripravení na
výkon povolania. Toto tvrdenie podporia ešte spomínané zoskupenia a do
spoločnosti sa tak dostáva obraz o neschopnosti slovenských žiakov
a učiteľov. Opäť neobjektívna syntéza bez pohľadu na individuality
a špecifiká slovenského žiaka a systému vzdelávania. Otvárajú sa aj
otázky: Dokáže škola vôbec pripraviť žiaka na prax? Nie je prax výsledkom
reálnych pracovných skúseností? Má škola suplovať zaškolenia, ktoré sú aj tak
nutné po príchode do každého zamestnania? Ak áno, nemali by byť na odborných
školách testované praktické kompetencie? Škola motivuje, ukazuje smer, dáva
základy, teóriu, prípadne vytvára modelové situácie. Prax vychádza
z reálnej pracovnej skúsenosti.
Môžem potvrdiť, že škola mi dala veľmi veľa, no až prax ma
naučila využívať svoje poznatky a kompetencie. A tú nenahradí žiadna
vzdelávacia inštitúcia. Podobnú skúsenosť má mnoho žiakov a určite aj veľa
z Vás. Snahu prepájať vyučovanie so zamestnávateľmi treba privítať
a naďalej rozširovať – táto aktivita môže viesť k skutočnému úspechu
v tejto oblasti. Keby sa testovali žiaci po absolvovaní strednej školy,
výsledky by možno vykazovali niečo iné (za predpokladu, že by sa netestovali
iba tri oblasti).
Nemôžem povedať ani, že slovenskí žiaci sú bezproblémoví,
dokonalo vzdelaní a vynikajúco pripravení na život. Nemyslím si však, že
argumentom na opačné tvrdenia by sa mali stať iba výsledky z testovania,
ako sa to sugeruje spoločnosti (jedna z televízií si dovolila povedať, že
slovenskí žiaci „hlúpnu“). Vyhlasovať na základe výsledkov z testovania
závery o kvalite slovenského vzdelávania považujem za subjektívne zjednodušenú
skratku. Na druhej strane vytvoriť test, ktorý by zohľadňoval špecifiká
regiónu, školy, školského vzdelávacieho programu, hraničí takmer
s nemožnosťou. Otázkou je, či skutočne potrebujeme testovať. Podľa tých,
ktorí na základe výsledkov PISA vyhlasujú globálne závery o školstve, áno.
Ba domnievam sa, že im testovanie vyhovuje a je pre nich námetom na
škandalizáciu, brutálne zásahy do školstva, prípadne dôvodom na diskutované
rušenie škôl. Môžem konkretizovať. Napriek tomu, že žiaci osemročných gymnázií
dosiahli v testovaniach oveľa lepšie výsledky ako ostatní respondenti,
konštatuje sa (hovorí to aj sám pán minister) a zvýrazňuje, že osemročné
gymnáziá zlyhali. A to súčasnému ministerstvu vyhovuje, keďže vieme, aký
postoj má k tomuto typu štúdia – zrušiť (o OG sa vyjadrujem vo svojom
prvom otvorenom liste). Bezdôvodne sa tu prepája neúspešnosť základných škôl
s tým, že OG odoberajú najtalentovanejších žiakov a posúva sa to do
polohy, že je to najvýznamnejším riešením zlého výsledku žiakov. V tomto
prípade je testovanie vhodným nástrojom na dokázanie neopodstatnenosti
osemročného štúdia a na jeho budúcu likvidáciu. Testovanie vyhovuje aj
médiám, ktoré majú zámienku vytvoriť mediálny obraz o školstve ako
o obludnom systéme, v ktorom zlyhávajú nielen predstavitelia vlády,
ale najmä učitelia a žiaci. Po takýchto správach sa spoločnosť na otázku
zvyšovania platov pedagógov pozerá určite inak - treba predsa ušetriť peniaze
na neschopných učiteľoch. Výsledky z testovania podnecujú aj mnoho
pseudoodborníkov k necitlivým zásahom do tradície slovenského školstva.
Vyhodiť z učebných osnov všetko „zbytočné“ a venovať sa na vyučovaní
výlučne príprave na testy z troch oblastí. Omieľať donekonečna rôzne
testové položky a učiť žiakov od základnej školy do maturity čítanie
s porozumením. Načo zapratávať hlavu inými vedomosťami, stačí iba čítať,
veď to sa testuje. Najmä v dobe, keď musíme rýchlo vnímať informácie,
treba spomaliť tempo vnímania a učiť žiakov takmer právnicky vykladať
rôzne nuansy textu, tzv. vedľajšie informácie. Čo z toho, že nebudú vedieť
pravopis, gramatiku, napísať úradný list a pod. Takéto zásahy očakávam
najmä vo svojom predmete (SJL). Predpokladám, že sa v slovenských testoch
zase posilnia úlohy na čítanie s porozumením (bez posilnenia napr.
hodinovej dotácie). Veď čo povie Európska únia, keď naši žiaci nebudú vedieť
„čítať“? Učitelia zo strachu pred neúspechom neraz rezignujú na vyučovanie
a rozvíjanie rôznych stránok žiakovej osobnosti. Zaplnia vyučovaciu hodinu
drilom čítania s porozumením a riešením testových položiek. Potom vo
vyšších ročníkoch absentujú vedomosti, na ktoré sa má nadviazať. Namiesto toho
sa znova preberajú témy, ktoré sa pre riešenie testov neprebrali, čím
vzdelávanie stagnuje. Možno si niektorí neuvedomujeme, že aj po dôkladnej
príprave sa dá nájsť zložitá úloha na čitateľskú gramotnosť. Zo zverejnených
testových položiek PISA nemám pocit, že by sa skúšala iba čitateľská
gramotnosť. Niekedy sa mi (a nielen mne) zdá, že ide o nachytávanie žiaka.
Počul som argument v prospech testovania, že si žiaci
nevedia vypočítať úrok (z hľadiska matematickej gramotnosti), že naletia rôznym
podvodníkom. Úspech v testovaní im zaručí vyhnúť sa takýmto situáciám?
Veď čísla v praxi sa tak často manipulujú, prekrúcajú a schovávajú za
iné čísla, že už nestačí bežná matematická gramotnosť. Opäť je tu dôležitá prax
a životná skúsenosť. Testovať takéto kompetencie u žiakov základných
škôl považujem za priskoré. Opakujem, že by som preferoval testovanie na konci
strednej školy.
Existujú aj učitelia, ktorí i v modernej dobe učia zo
svojich zažltnutých poznámok, namiesto interakcie so žiakmi majú monologické
výklady, využívajú kriedové tabule a meotar, diktujú siahodlhé
encyklopedické poznámky, potláčajú tvorivosť a kritický názor žiakov, čím
znižujú kvalitu vzdelávania. Otvorene vyhlasujem, že takíto učitelia nemajú
v škole čo robiť. Práca s deťmi je progres, proces, dynamika a jedna
z kľúčových kompetencií učiteľa musí byť prispôsobovať sa trendom
a požiadavkám, ktoré môže naznačiť aj testovanie. Možno tu vidím aký-taký
význam testov – prinútiť aj takýchto učiteľov vyučovať po novom (napr. navrátiť
sa od reprodukcie textov k čítaniu). Pozitívum vidím aj v tom, že sa
v pravidelných intervaloch otvára problematika slovenského školstva. Je to
však iba diskusia, ktorá z hľadiska riadiacich orgánov nehľadá riešenia -
nasledujú iba kozmetické úpravy v zmysle posilňovania rôznych druhov
gramotností bez koncepcie a budovania systému vzdelávania.
Dozaista z dôvodu zavádzania európskeho testovania sa
začalo konštituovať testovanie celoslovenské. Ešte nedávno sa uvažovalo, že
testy nahradia prijímacie skúšky na stredné a vysoké školy. V súvislosti
so strednými školami sa to ako tak podarilo, stredná škola má brať do úvahy
výsledky z Testovania 9. Ale vysoké školy takýto spôsob prijímania
odmietli a naďalej si robia vlastné prijímacie pohovory. Nečudujem sa
tomu. Pri celoslovenskom testovaní sa spravilo už v začiatkoch príliš veľa
chýb, aby sa bralo vážne. Prvou je výber testovaných predmetov. Určite sa
uvažovalo, aby sa testovali aj iné predmety, než sú slovenčina, matematika
a cudzie jazyky. Žiak by si predmety vyberal na základe svojej budúcej
profilácie. V súčasných podmienkach sa kvalita žiaka posudzuje na základe
minimálne dvoch testovaných predmetov a opäť sa nedozvedáme, ako žiak
zvláda iné predmety a vzdelávacie oblasti. Musí preukázať svoju úroveň
vzdelania iba v predmetoch, ktoré sú povinne testované. Stredné
a vysoké školy však majú rôznorodé zamerania. Ako môžu žiaka prijať na
základe výsledkov z dvoch predmetov?
Aký zmysel má potom takéto testovanie? Žiakovi nepomôže dostať sa na školu, nevypovedá
o komplexných vedomostiach a schopnostiach žiaka
a v prípade stredných odborných škôl nič nehovorí o odborných
kompetenciách študenta. Jediným svedectvom výkonu je známka z ústnej
maturity, zo zvolených predmetov, ktorú sa však mnohí zástancovia
celoplošného/celoštátneho testovania neuznávajú, hoci sa realizovali mnohé
kroky na zaistenie jej objektivity.
V prípade základnej i strednej školy by som
posilnil vážnosť polročnej známky vypracovaním kvalitného metodického pokynu na
hodnotenie, povinne by som zaviedol percentuálne hodnotenie a známka
(resp. percento) by viac vypovedala nielen o slovenčine a matematike,
ale aj o ostatných predmetoch. Samozrejme, vždy sa ozvú mnohé hlasy, že
známkovanie na základnej/strednej škole a známkovanie vo všeobecnosti nie
je objektívne. Myslí si však niekto, že testové súbory Testovania 9
a 5, externej časti maturitnej skúšky sú objektívne? To v žiadnom
prípade. Dôkazom sú aj pripomienky, ktoré každý rok posielame za Slovenskú
asociáciu učiteľov slovenčiny kompetentným. Často sa v textoch vyskytnú
úlohy, ktoré by sa dali riešiť dvojakým spôsobom. Objektivita sa výrazne môže
narušiť aj v procese administrácie testov a opravy otvorených otázok
maturitných testov v škole. O podvodoch sa hovorí nielen na neoficiálnej
úrovni, ale preukázali ich aj kompetentné úrady v minuloročnom testovaní. Mnoho
učiteľov pod tlakom faktu, že sa hodnotí úroveň školy na základe výsledkov
testovania, radí svojim žiakom pri riešení testov, resp. im nezabraňuje
spolupracovať medzi sebou. Viete napr., že Testovanie 9, čo je pre štandardný
test nezvyčajné, má iba úlohy s výberom odpovede zo štyroch možností (t. j. z
možnosti a, b, c, d)? Asi tušíte, koľko spôsobov sa dá vynájsť, ako si
v uzavretej triede posunúť správne riešenie aj v prítomnosti dozoru.
Myslím si teda, že objektivita nášho testovania má vážne
trhliny a iba sa tvári ako objektivita. Preto preferujem známky, resp.
percentá. Koncoročné hodnotenie na vysvedčeniach je dlhodobé, zachytáva zmeny
výkonnosti žiaka, hodnotí komplexnejšiu prácu žiaka a rôznorodú činnosť
v rámci predmetu, je podkladom pre diagnostikovanie žiakov. Okrem toho
podlieha všestrannej kontrole – žiackej, rodičovskej, riaditeľskej, kontrole
kolegov. V prípade, že je podozrenie zo subjektívnosti hodnotenia, dá sa
voči nemu odvolať. Naopak, žiak si výsledky z vlastného celoplošného testu
nemôže ani pozrieť, nemožno ani napadnúť nesprávne ohodnotenie konkrétneho
žiaka. To odporuje právu žiakov nahliadnuť do svojich písomných prác po oprave
a hodnotení, ktoré my učitelia nesmieme porušovať. Štát môže. Pre uvedené
dôvody je pre mňa známka z rôznych predmetov výpovednejšia ako výsledky
z testovania.
Testovanie v našej krajine predbehlo učebné osnovy či
štátny vzdelávací program. Vyvolalo to nový spôsob vyučovania bez toho, aby sa
realizovali zmeny v obsahu vyučovania v predstupňoch a aby
všetci učitelia prešli čo i len základným metodickým školením
o testovaní. Je len obdivuhodné, že v takejto situácii sme
v celoslovenskom testovaní dosiahli výsledky také, aké boli (výsledky PISA
majú však silnejšie postavenie, zatieňujú výsledky slovenského testovania).
Dôkladná realizácia podmienok na prípravu žiakov a učiteľov mala byť ešte
pred zavedením testovania. V súčasnosti sa tento nedostatok pomaly odstraňuje,
no stále pociťujeme opozíciu medzi maturitným testovaním a vyučovaním.
Dôkazom sú aj cieľové požiadavky, ktoré existujú ako samostatný pedagogický
dokument popri štátnom vzdelávacom programe, dochádza k duplicite a učiteľ
sa musí orientovať v dvojakých dokumentoch.
Hoci NÚCEM štandardizuje svoje testy na vysokej úrovni, aj
tak mi uniká zmysel testovania. Ekonomicky je náročné, uberá z financií na
školstvo, no obávam sa, že slúži len ako podklad pre záujmové skupiny
a politikov, ktorí využívajú výsledky testovania vo vlastný prospech.
Ďalším príkladom na scestné, nesprávne a zmanipulované chápanie výsledkov
z testovania sú rôzne rebríčky úspešnosti, kvality škôl, ktorých hlavným
kritériom sú práve výsledky z testovaní. Je však jediný test
s obmedzeným predmetom testovania, s uvedenými problémami, bez ohľadu
na individuálne vlastnosti žiaka najdôležitejším kritériom hodnotenia školy? Je
testovanie PISA skutočným ohodnotením kvality nášho vzdelávania
a vzdelania našich žiakov? Som presvedčený, že nie. Dôvody svojho
názoru som uviedol vyššie.
Niekedy sa objavujú argumenty, že testovanie slúži na
orientáciu rodiča, kam má dať dieťa do školy, že slúži učiteľovi na sledovanie
progresu žiaka (preto sa zaviedlo už v 5. ročníku!). Opäť sa tu vraciame
k problému, že sa škola/žiak posudzuje na základe vymedzených testovaných
oblastí. Osobne si myslím, že rodičov takéto suchopárne čísla nezaujímajú
a vyberajú si školu úplne inak: na základe povesti školy, študijného
programu, vybavenosti, úspešnosti prijatia na stredné a vysoké školy, na
základe realizovaných projektov a pod. Možno tu by sme sa mohli
inšpirovať, ako vytvoriť komplexné hodnotenie školy (nie pod gesciou
„nezávislej“ mimovládnej organizácie!). Mohlo by sa to realizovať formou
akreditácie, ktorá by brala do úvahy aktivity školy, úspešnosť žiakov
v rôznych súťažiach, vybavenosť školy, spolupráca s rodičmi,
projekty, čo vytvárajú učitelia pre žiakov, stupeň vzdelania učiteľov,
absolvované školenia a pod. Na základe takýchto vstupov sa dá vytvoriť
obraz o kvalite školy. Testovanie môžeme brať iba ako čiastku z hodnotených
parametrov.
Testovanie má príliš veľa kontroverzií, aby sa jeho
výsledky mohli tendenčne zovšeobecňovať ako výraz kvality vzdelávania
a dôkaz o negramotnosti slovenských žiakov (nehovoriac o tom, že sa
v cudzích jazykoch nebralo do úvahy, že najlepší žiaci mali certifikáty,
ktoré nahrádzali maturitnú skúšku, teda dochádzalo k skresleniu úspešnosti
školy). Áno, slovenské školstvo má problémy, vedomostná úroveň žiakov klesá,
ale to vieme aj bez testovania. Dalo by sa povedať, že interpretácia výsledkov
testov zjednodušuje pohľad na slovenské školstvo. To totiž netvorí iba
čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť. Samozrejme, sú to
dôležité oblasti vzdelávania, no v žiadnom prípade ich netreba
glorifikovať a vykladať ich tak, ako niektorým vyhovuje. Možno by stálo za
to opýtať sa bežných učiteľov, ako sa pozerajú na testovanie, škálovanie
a kádrovanie žiakov, ku ktorým pristupujeme ako k individuálnym
osobnostiam, nie ako k číslam, ktoré majú naplniť kolónky
a zachraňovať česť (až existenciu) školy aj za cenu, že ich namiesto
vzdelávania budeme „drviť“ na rôzne typy testov.
Tento otvorený list vznikol aj na základe toho, že mám
pocit, že najsilnejší hlas o tejto problematike majú politici, často
doteraz verejnosti neznámi a mlčiaci odborníci, analytici a médiá.
Chýba mi silnejší hlas obyčajného učiteľa. Pozorne som počúval názory
v rôznych diskusiách, nie každý sa stotožňuje s jednostranným názorom
o testovaní PISA. Dovolil som si vo svojom texte zhrnúť úvahy práve
odporcov testovania, resp. jeho preceňovania. Možno sa ozvú protihlasy, že
neargumentujem číslami, škálami, percentami. Nie som štatistik a už vôbec
nie teoretik či analytik. Pozerám sa na testovanie pohľadom dlhoročného učiteľa
aj cez prizmu žiaka. Monitory a generálne skúšky prakticky prebiehali odvtedy,
odkedy som začal učiť na strednej škole. Dôsledne som ich analyzoval
a zamýšľal sa nad ich cieľmi. Do dnešného dňa som nedospel k záveru,
prečo sa školstvo mení na inštitúciu naháňajúcu čísla úspešnosti
a neriešia sa dôležitejšie veci. Apelujem na kompetentných, aby
prestali velebiť testovanie a aby vypracovali spoľahlivejšie
a komplexnejšie kritériá na hodnotenie škôl. Uvedomte si, že falošné
analýzy môžu viesť k zatvoreniu niektorých škôl, čo je dozaista dôležitým
cieľom problematického testovania.
Uvedomujem si, že na zrušenie celoplošného testovania nie
je/nebude vôľa. Je však nevyhnutné zmeniť tendenčné pohľady naň, ktoré určite
nevychádzajú z pedagogickej praxe nás učiteľov. V opačnom prípade sa
školstvo zmení na výrobňu uniformovaných žiakov, ktorí stratia svoje
individuálne vlastnosti a budú vnímaní iba ako prostriedok na zlepšenie
percentuálnej povesti Slovenska v rámci Európskej únie.
S pozdravom
PhDr. Ján Papuga, PhD.
stredoškolský učiteľ
V Bratislave
dňa 9. 12. 2013
Ak Európa naozaj chce školstvo unifikovať, tak sa pýtam: nie je tento unifikačný proces prirodzeným dôsledkom toho, že sme / chceme byť jeden ekonomicko-kultúrny priestor so spoločnou vedomostnou základňou? Kde vidíš hranicu, po ktorú unifikácia má zmysel a za ktorou ho stráca? Nie je primeranejšie než o unifikácii hovoriť o zbližovaní resp. zlučiteľnosti vzdelávacích systémov v krajinách EU?
OdpovedaťOdstrániť