Sledoval som diskusie o rozšírení domáceho vzdelávania (ďalej DV) na 2. stupeň základných škôl, čo je bežným štandardom moderného školstva v iných krajinách. Keďže som už o DV neraz písal, nechcel som sa opäť vyjadriť. Avšak, kontaktovalo ma isté médium, tak sa mi znova naskytla príležitosť porozmýšľať o tejto téme.
Opakujem, že
DV je bežným štandardom a nevidím dôvod na jeho nezavedenie. Moja obľúbená anglicko-nemecko-írska
hudobná skupina The Kelly Family, pozostávajúca z 9 súrodencov, bola vzdelávaná
doma a vyrástli z nich vzdelaní a plnohodnotní ľudia, ktorí dávajú miliónom ľuďom
šťastie i nádej. Svojou tvorbou. Príkladov iných úspešných „homeschoolerov“ je
veľmi veľa.
Obávam sa,
že u nás budú dlhodobé diskusie, ktorých výsledkom bude buď zlý zákon, alebo
žiadny. A pritom niet o čom diskutovať, riziká nie sú a skúsenosti z iných krajín
sú dobré. Paragrafové znenie domáceho vzdelávania je jednoduché. Problémom budú
zrejme, ako vždy, financie, t. j. aký normatív dať na žiaka v domácom
vzdelávaní, aby boli školy motivované umožňovať žiakom domáce vzdelávanie. Alebo
bude problémom hlavatosť a predstava vlastnej neomylnosti u niektorých politikov,
ktorí budú brojiť proti tomu, kým sa s ním politickí zástancovia DV nejako
nedohodnú v zmysle podpora tohto zákona za podporu ich zákona. Aby sa zbavili
presvedčenia, že decko má iba sedieť v lavici v budove školy. Takto to funguje
aj pri oveľa závažnejších zákonoch pre ľudí - rozhoduje pár jednotlivcov a
handlovanie. Možno sa objavia aj názory, aké je DV škodlivé, pričom to nie je
pravda. Takže diskusia bude skôr o tom, či to súčasné zloženie parlamentu
láskavo dovolí, hoci má tento zákon výrazne proľudský a proobčiansky rozmer.
Keď som
riadil školu, umožnil som DV na I. stupni, najmä keď som videl, že tým rodičia
hľadajú útočisko, pretože mnohé slovenské školy, žiaľ, nedokážu naplniť potreby
detí, ktoré majú nejaké poruchy, potreby. Najmä ak majú byť v preplnenej
triede. Súčasným školám dlho potrvá, kým budú vedieť/môcť uspokojiť špeciálne
potreby špecifických žiakov. Aj preto rodičia volia cestu vzdelávania svojich
detí doma, neraz chcú ušetriť školu od prejavov správania ich dieťaťa. Niekedy
je DV nevyhnutnosťou u rodičov, ktorí často cestujú, alebo u rodičov športovo
či umelecky nadaných detí. Isto, existuje aj dôvod DV, že rodičia so súčasným
školským systémom nesúhlasia, na čo majú v demokracii plné právo. A dopĺňam, že
majú na to aj dôvod.
Najzávažnejšia
prekážka na individualizovanie prístupu k špecifických žiakom je príliš veľký
počet detí v triedach. To však nie je vina škôl, ale školskej legislatívy. Sami
učitelia roky upozorňujú na to, že ak sa má škola správať inkluzívne, je
potrebné znížiť počet žiakov v triedach (aj na 2. stupni) a prispôsobiť tomu
normatív. A, samozrejme, zabezpečiť dostatočný počet odborníkov.
Napriek
závažným systémovým chybám som sa na našej škole pokúšal pomôcť zúfalým
rodičom, hoci som mal s tým problémy, ba varovali ma pred inšpekciou, ktorá za
posledného vedenia DV brala ako nutné zlo. Zvíťazilo vo mne humanistické
poslanie pedagóga a otvoril som dvere „homeschoolerom“. Hoci, stretával som sa
aj s rodičmi, čo chceli domáce vzdelávanie ako manieru. Takých však bolo minimum.
Najviac bolo tých, čo potrebovali pomoc a hľadali spôsob, ako sami deťom
pomôžu, keď im nevie pomôcť štát a školy im pomôcť nemôžu. Chceli len
jediné - suplovať úlohu štátu...
Vítam, že
bude DV aj na druhom stupni. Kolegovia, neobávajte sa, že klasická škola
zanikne alebo deti prídu o sociálnu interakciu. Neprídete ani o prácu, úväzok. Málo
rodičov si môže dovoliť nechať deti doma. A deti, čo sa učia doma, majú
dostatok sociálnych kontaktov, keďže sa sieťujú a stretávajú. Ak sa DV dobre
nastaví, môže mať z toho výhodu i škola, i učitelia, ktorí si rozšíria svoje
kompetencie o „diaľkové“ vzdelávanie (pedagogický rast), prípadne môžu byť
odmenení za individuálnu prácu so žiakmi DV (konzultácie, skúšanie). Okrem toho
sú rodičia žiakov v DV vďační a môžete s nimi počítať v komunite školy.
Kým klasická
škola aj pod vplyvom nedostatku záujmu zo strany štátu pomáhať školám nedokáže
plniť svoje funkcie, je opodstatnené, že zúfalí rodičia „ťažšie zvládnuteľných
detí“ alebo detí so špecifickými potrebami hľadajú aj túto možnosť vzdelávania,
preto ho treba umožniť, zlegitimizovať. Doteraz to títo rodičia robili tak, že
prihlásili svoje dieťa na slovenskú školu, no vyučovali sa v zahraničnej,
najčastejšie v českej škole, ktorá umožňuje domáce vzdelávanie aj na 2. stupni,
teda takáto obchádzka sa tvárila ako klasické zahraničné štúdium. Na slovenskej
škole ich preskúšavali, čím kontrolovali ich vzdelávanie doma, resp. na
zahraničnej škole. Takéto manévre nepatria do demokracie 21. storočia. DV je
legitímny spôsob plnenia vyučovania. A v prípade niektorých detí je v súčasnom
stave viac než potrebné.
V žiadnom
prípade sa však nesmie ustúpiť zo zámeru dohľadu východiskovej slovenskej školy
na domáce vzdelávanie. Žiaci vzdelávajúci sa doma musia naplniť ten istý
vzdelávací program ako denní žiaci (teda ak nemajú zdravotné výnimky). A mali
by prísť na skúšku do školy, ako je to aj teraz, aby boli komisionálne
preskúšaní, hoci s individuálnym vkladom skúšajúcich (viac času, dialóg,
spájanie skúšaných predmetov).
Treba však
pripomenúť, že sa musí zvýšiť normatív pre školu aj za deti v domácom
vzdelávaní, aby mala škola prostriedky na motiváciu učiteľov, aby sa
systematicky venovali takýmto deťom, prípadne na potrebné materiálno-technické
vybavenie. Aby neboli brané ako deti, ktoré sú príťažou. Zvýšený normatív by aj
školy motivoval prijať žiakov na DV. Cieľom je pomôcť všetkým trom zúčastneným
stranám. Jednoznačne teda
schvaľujem návrh, len vyslovujem obrovské upozornenie k spôsobu realizácie
tejto zmeny - domáce vzdelávanie nemá byť alternatívnou školou, ale
alternatívnym spôsobom osvojovania si povinného obsahu vzdelávania. Aby sa
nestalo, že sa začne DV využívať ako zámienka vyhnúť sa škole, intenzívnemu
vzdelávaniu a pravidelnému skúšaniu. Určite by som zvážil aj domáce vzdelávanie
na strednej škole v rámci jedného zákona.
Na našej škole sme mali dobré
skúsenosti s deťmi v DV. Nevedeli vždy na jednotky, ale boli porovnateľné s
bežnými žiakmi. Možno potrebovali viac času, menej publika a viac
rozprávania. Niekedy bol problém s tým, že nemali školské návyky, bola s nimi „ťažšia
reč“. Osobne by som svoje dieťa na DV nedal, ale plne chápem časť rodičov, že
takúto legislatívnu zmenu potrebujú.
DV (aj na 2. stupni, resp. treťom) je
pre niektorých rodičov útočiskom a je veľkou a ďalšou z mnohých chýb
slovenského školstva, že je táto možnosť rodičom roky upretá. Kým sa bude dlhodobo
uvažovať a diskutovať, či to poslanci dovolia, pribudnú ďalší nešťastní
rodičia, ktorí popri svojich povinnostiach budú hľadať kolesá záchrany. A je nesprávne,
že mimo svojho domova. Domova, ktorý garantuje právo na vzdelávanie a rovnosť
vzdelávania našich detí.
PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo
učiteľov a priateľov vyučovania slovenčiny * FB skupina: Konštruktívna
školoveda - hľadanie strednej cesty * www . janpapuga . sk
Zdieľajte tento text, ak sa s textom stotožňujete. Posielajte
ho na vyššie miesta, ak textu veríte. Ukážte text ľuďom, ktorí nie sú na
internete. Aj takto sa menia veci. Ministerstvu školstva bol text zaslaný.
9. 8. 2020
Môj
predchádzajúci článok k DV z r. 2019:
HOMESCHOOLING
Podľa
školskej legislatívy je na prvom stupni základnej školy možné domáce
vzdelávanie, tzv. homeschooling. Stačí na to súhlas riaditeľa školy, mať
garanta, t. j. učiteľa I. stupňa, treba spísať individuálny študijný plán, urobiť
ešte pár byrokratických úkonov a dieťa sa môže vzdelávať v domácom prostredí. Samozrejme,
rodičia musia mať prostriedky na to, aby mohli so svojím dieťaťom denne zostať doma
a dohliadať na jeho vzdelávanie. Každý polrok je potrebné prísť na komisionálnu
skúšku zo všetkých predmetov a domáce vzdelávanie sa tak napĺňa vo forme
vysvedčenia. Toto platí len do štvrtého ročníka vrátane. Žiaľ, na rozdiel od
Českej republiky, náš zákonodarca neumožnil takýto typ individuálneho
vzdelávania na druhom stupni ZŠ. Či je to tradičná nedokonalosť slovenského zákona
alebo zámer ministerstva, ktoré sa obáva masového rozmachu „homeschoolingu“,
nech zostane nezodpovedané. Isté však je, že takéto polovičaté riešenie sťažuje
situáciu rodičom, ktorí z rôznych dôvodov nedôverujú klasickému vzdelávaniu. Neostáva
im iné, ako využívať rozličné diery zlého školského zákona, aby zachovali
kontinuitu vzdelávania svojich detí. Najčastejším spôsobom je to, že prihlásia
deti na slovenskú školu a požiadajú o štúdium v Česku, kde je možné domáce
vzdelávanie, ako aj v iných krajinách s vyspelým prístupom k školstvu. Aj tu
cítim prehnaný konzervativizmus ministerstva školstva a snahu ponechať v deštruktívnom
systéme, čo najviac žiakov, aby sa nebodaj nevymkli spod kontroly domácim „neštandardným“
vzdelávaním, aby neušli diktátu štátu.
Aj
keby sa domáce vzdelávanie dovolilo počas celej základnej školy, je
nepravdepodobné, že by sa žiaci hromadne začali vzdelávať doma. Málo rodičov si
môže dovoliť byť celý deň s deťmi bez pravidelného platu. K domácemu
vzdelávaniu sa utiekajú, ak dieťa nezvláda societu školy alebo jednoducho
nedôverujú školskému systému. Niekedy je to aj z dôvodu, že rodičia často
cestujú a nežijú na jednom mieste. V poslednom období pociťujem, že mnohí rodičia
vidia závažné nedostatky v systéme slovenského školstva, ktorý dlhodobo
stagnuje a ignoruje potreby žiaka, ako to vidíme všetci, čo v školstve
pôsobíme. Aj preto sa rôzne alternatívy vzdelávania objavujú čoraz častejšie.
Keďže štát dlhodobo nevie uspokojiť potreby žiaka, ba dostáva osadenstvá škôl
doslova na kolená, nemal by brániť rodičom využívať iné možnosti, ako kvalitnejšie
vzdelať a vychovať človeka. A občana, ktorý raz tento stav zmení.
Asi toho sa
obávajú najviac...
0 komentárov:
Zverejnenie komentára