Nič svojím
príspevkom nezmením, veci sú hotové, na Slovensku miznú moderné i historické
pamiatky nebývalou rýchlosťou, stačí si ich kúpiť a vybaviť si povolenia, ktoré
pre developersky priaznivý stavebný zákon sa aj vydajú. A likvidáciu už nikto
nezastaví. Rovnako to bolo v prípade PKO, ktoré patrilo k významnému výraznému komplexu
budov s dobovou estetikou. A vôbec mi neprekáža že táto budova i budova
Istropolisu vznikli za socializmu. Skôr ma mrzí, do akého stavu sa dostali po
revolúcii. Aj v kontroverznej socialistickej dobe žili umelci, architekti,
ktorí vdychovali objednaným, neraz megalomanským stavbám nápad, nóvum,
estetiku. Snáď nechceme teraz búrať stavby ako v minulosti preto, že ich
financovali komunisti - v konečnom dôsledku z daní našich rodičov a starých
rodičov. To by sme potom mohli rovno zbúrať obrovské historické stavby, pri
ktorých stavaní sa dokonca umieralo. Alebo stavby, ktoré dali postaviť rôzni
diktátori či iné kontroverzné osobnosti. Domnievam sa však, že kultúra súčasnej
spoločnosti sa predsa len posunula. Samozrejme, pokým nejde o zámer vyžmýkať zo
stavebného zámeru čo najviac peňazí, čo najviac poschodí, čo najviac prevádzok
namiesto účelových či rekreačných priestorov pre občanov.
Vizualizácia
nového Istropolisu či jeho absolútnej prestavby nie je zlá, hoci sme nera svedkami
odlišností nákresu stavby od reálneho výsledku. Ak sa pomôže aj okoliu bude to
plus. V Novom Meste sa zaužívalo to, že sa dovolí stavať a obyvatelia sa
kompenzujú kultiváciou okolia stavby. Teda ak sa developer podvolí. Ak nie, zrejme
úradom nezostáva nič iné ako počúvnuť legislatívu, ktorá likvidáciu obcí,
občianskych záujmov umožňuje. Ak si k tomu pripojíme neschopné pamiatkové
úrady, tak samosprávam nezostáva nič iné ako ustúpiť aj tomu najabsurdnejšiemu
developerskému zámeru, neraz práve takému megalománskemu ako za socializmu.
V
podstate už tie slávne sociálne odbory pomáhajúce občanom určili osud Istropolisu
- Domu odborov. Nezaujímala ich história, hodnota, ale rýchle zbavenie sa výrazného
prvku Trnavského Mýta, ktoré nechali isto aj pre nákladnú prevádzku schátrať. Dodávam,
že išlo o dosť vyťažený kultúrny priestoru, kde sa konali ešte donedávna tie
najrozmanitejšie podujatia, takže isté možnosti získania prostriedkov na
prevádzku pri dobrom manažmente by existovali.
Vyjadrím
sa aj ako vyštudovaný estetik, nie iba divák. Istropolis je výnimočná a aj
estetická, ale moderná stavba. A moderné sa nie vždy stretáva s porozumením.
Nemôže sa považovať za haraburdu len preto, že ho dali postaviť komunisti. Hoci
v ňom vidíme mnohé prvky socialistickej architektúry a stavba sa zdá
megalománska (ale aj to je oprávnený znak umenia, aj súčasného), dozaista v ňom
vynikajú aj znaky modernizmu 20. storočia
Podobné budovy nájdeme aj vo svete, kde socializmus nevládol. Štýl architektúry tohto obdobia vniesol do histórie umenia významnú pečať, ktorú sme si vedome či podvedome osvojili - napr. tradičné dispozície našich bytov už nevnímame ako komunistické a málokedy plánujeme bytovky búrať. Ba dnes byty socialistických sídliskách majú hviezdne ceny. Určite sme sa v Bratislave neraz pristavili pri modernej fontáne alebo soche z obdobia socialistických sídlisk. A práve socialistický realizmus estetizoval okolie činžiakov umeleckými sochami. A to sa aj dnes vracia, lebo to bol dobrý nápad. Ono aj antický chrám nebol bohvieaká miniatúra a napr. dórske grécke chrámy vyzerajú ťažkopádne, no napriek tomu ich obdivujeme. Obsahujú jedinečné prvky dobového umenia, ktoré sa dodnes napodobňujú. Istropolis nie je možno ideál umeleckej budovy, ale je rozhodne vzácnou technickou pamiatkou, ktorá vo svojom interiéri obsahuje jedinečné prvky v súlade s funkcionalizmom budovy. Málo súčasných megalománskych komplexov obsahuje inovatívne prvky. A ich sklo-betónová estetika sotva získa nejaké významné ocenenie.
Podobné budovy nájdeme aj vo svete, kde socializmus nevládol. Štýl architektúry tohto obdobia vniesol do histórie umenia významnú pečať, ktorú sme si vedome či podvedome osvojili - napr. tradičné dispozície našich bytov už nevnímame ako komunistické a málokedy plánujeme bytovky búrať. Ba dnes byty socialistických sídliskách majú hviezdne ceny. Určite sme sa v Bratislave neraz pristavili pri modernej fontáne alebo soche z obdobia socialistických sídlisk. A práve socialistický realizmus estetizoval okolie činžiakov umeleckými sochami. A to sa aj dnes vracia, lebo to bol dobrý nápad. Ono aj antický chrám nebol bohvieaká miniatúra a napr. dórske grécke chrámy vyzerajú ťažkopádne, no napriek tomu ich obdivujeme. Obsahujú jedinečné prvky dobového umenia, ktoré sa dodnes napodobňujú. Istropolis nie je možno ideál umeleckej budovy, ale je rozhodne vzácnou technickou pamiatkou, ktorá vo svojom interiéri obsahuje jedinečné prvky v súlade s funkcionalizmom budovy. Málo súčasných megalománskych komplexov obsahuje inovatívne prvky. A ich sklo-betónová estetika sotva získa nejaké významné ocenenie.
Istropolis
nemá síce obchody, byty a kancelárie, ale má niekoľko veľkokapacitných sál s
vynikajúcou akustikou, o ktoré zrejme prídeme alebo ich nahradí jedna jediná
sála obklopená komerčnými prevádzkami, garážami, kanceláriami a bytmi. Presne
to sa stalo s kúpeľmi Centrál. Kvalitný komplex bazénov nahradil bazénik.
Búrať
dokáže každý, no búraním dobovej architektúry sa nezvratne presklieva tvár
nášho mesta, ktoré bolo známe symbiózou moderného s klasickým (až na Podhradie
a Most SNP. To sa však likviduje aj dnes). Istropolis po istých úpravách, a
rozhodne lacnejších, no menej výnosnejších, by mohol byť dôstojnou, funkčnou
dominantou a napokon aj jedinečným centrom pre rozmanité podujatia. Napokon,
rovnaký štýl a rovnakých „komunistických pôvodcov“ má aj novostavba SND, ktorá je
to zaujímavou architektúrou, ľuďom priateľskou a sály v nej majú dobrú
akustiku. Dobudovala sa v 21. storočí a prispôsobila sa novým normám. Takéto
prispôsobenie je možné aj v Istropolise. Určite aj za prispenia štátu.
V
Istropolise naša rodina nikdy nebola na komunistickom zjazde, ale na desiatkach
kultúrnych podujatí, čo sa tam realizovali. Všetky mali dobrý zvuk, zovšadiaľ v
hľadisku sme videli, priestor bol vzdušný, ľudia neboli stiesnení. Ale už je pravdepodobne rozhodnuté. Pre mňa však táto stavba
rozhodne nie je symbol socializmu, je znakom dobovej architektúry s
progresívnymi prvkami. Rovnaké bolo PKO. Súkromnému vlastníctvu nemožno brániť,
i keď sa čudujem, ako sa len tak predávajú neraz oveľa vzácnejšie historické
budovy. Štát by mal zasiahnuť, keďže nejde len o emblematickú budovu Bratislavy,
ale aj o to, že na tomto mieste by mohla vzniknúť kontinuita a citlivou
rekonštrukciou by sme mohli navrátiť a získať požadovaný dôstojný kongresový a
kultúrny priestor suplujúci aj hanebne zlikvidované PKO, ktoré nahradili
novodobými sklenými králikárňami.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára